بيف استراگانف روسي | Beef Stroganoff

پیشگفتار

روسيه غذاهاي خوشمزه زيادي دارد اما يکي از مشهورترين غذاهاي روسي که در سرتاسر دنيا محبوبيت پيدا کرده است بدون شک بيف استراگانف است. اين غذا راه خود را از طبقه اشراف و ثروتمندان روس در زمان سلطنت تزارها به تمام کشورهاي دنيا باز کرده است و امروزه در هر کشوري اين غذاي خوشمزه وجود دارد. اما در مورد تاريخچه بيف استراگانف و چگونگي به وجود آمدن چه مي دانيد؟ آيا مي دانيد بيف استراگانف ابتدا غذايي اشرافي و سلطنتي بوده است؟ چرا بيف استراگانف در بين تمام غذاهاي روسي تا اين حد محبوب و پرطرفدار شده است؟ اين غذا چطور راه خود را از آشپزخانه هاي روسيه به سرتاسر دنيا باز کرده است؟ در ادامه با الي گشت همراه باشيد تا در اين مورد بيشتر صحبت کنيم.

 

تاريخچه بيف استراگانف

براي اينکه در مورد تاريخچه بيف استراگانف صحبت کنيم بايد به اواخر قرن ?? برگرديم. در دوران سلطنت تزارها، خانواده هاي اشراف روس از رفاه و ثروت بسيار زيادي برخوردار بودند. در آن زمان فرانسه و به ويژه پاريس مرکز مد، فرهنگ، ادبيات و هنر جهان بود و همه سعي مي کردند زبان فرانسوي ياد بگيرند و از فرهنگ پاريسي تبعيت کنند. به همين دليل بسياري از خانواده هاي مرفه روس در جنبه هاي مختلف زندگي از پاريس الگوبرداري مي کردند، در پاريس خانه داشتند و فرزندانشان را براي تحصيل به فرانسه مي فرستادند. در آن زمان سرآشپز فرانسوي داشتن بسيار رايج و متداول بود و خانواده هاي سلطنتي و اشرافي اصيل ترين غذاهاي فرانسوي و روسي را توسط سرآشپزي فرانسوي و پاريسي سرو مي کردند. در سال ???? سرآشپزي فرانسوي که براي خانداني اشرافي در سنت پترزبورگ کار مي کرد غذايي را با گوشت و خامه ابداع کرد که آن را (به خاطر نام کارفرمايش، کنت پاول الکساندرويچ استراگانف) بيف استراگانف ناميد. البته در اين مورد جاي ترديد زيادي وجود دارد و برخي مي گويند که سرآشپز فرانسوي که اين غذا را ابداع کرده براي شهرت پيدا کردنش نام يک اشراف زاده روسي را بر آن گذاشته است. در هر صورت غذايي خوشمزه به نام بيف استراگانف متولد شد.

جهاني شدن بيف استراگانف

دستور تهيه بيف استراگانف اولين بار در سال ???? در يک کتاب آشپزي روسي منتشر شد و به زودي به يکي از محبوب ترين غذاهاي روسيه تبديل شد. بعد از انقلاب کمونيستي سال ???? بسياري از خانواده هاي سلطنتي و اشراف به چين پناهنده شدند و دستور تهيه اين غذاي خوشمزه و لذيذ را هم با خود به چين بردند. به همين دليل چندي نگذشت که اين غذاي روسي در چين هم محبوبيت بسيار زيادي پيدا کرد. در دهه ???? بيف استراگانوف به ويژه در شهر شانگهاي که پاريس شرق به حساب مي آمد محبوبيت پيدا کرده بود. با اين حال، اين غذا در چين تغييراتي پيدا کرد و با وجودي که بيف استراگانوف روسي با سيب زميني سرو مي شود در چين آن را همراه با نودل يا برنج مي خوردند. با مهاجرت روس ها به آمريکا بيف استراگانف به آمريکا هم راه پيدا کرد و از آنجا بود که اين غذا شهرتي جهاني و بين المللي پيدا کرد. در سال ???? دستور تهيه بيف استراگانف روسي براي اولين بار به زبان انگليسي منتشر شد؛ اما شهرت اصلي اين غذا بعد از جنگ جهاني دوم اتفاق افتاد. سربازاني که به کشورهاي مختلف دنيا رفته بودند آماده امتحان کردن غذاها و طعم هاي جديد بودند و به اين ترتيب اين غذا به کشورهاي مختلف دنيا از جمله آمريکا راه پيدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button